Per poder pensar d’una forma diferent, no convencional, més creativa, hem de sortir de la nostra àrea de confort. És la única manera per poder obtenir una perspectiva alternativa, reconèixer noves idees i paradigmes, fugir de la mediocritat i poder donar respostes de qualitat als nous reptes i problemes que les empreses i institucions tenen plantejats.
Per ser capaços de fer aquest moviment, pensar de forma diferent, lateralment, hem de ser capaços d’assumir noves perspectives respecte del quotidià, escoltar al altres, obrir-nos amb voluntat d’explorar. Fent aquest pas posem a treballar l’hemisferi dret del nostre cervell, l’espai de la creativitat, la intuïció, la síntesi, l’emoció, l’holisme. A l’hemisferi esquerra és on tenim les capacitats de planificació, quantificació, seqüencialitat, anàlisi, lògica. Les persones que poden utilitzar de forma alternativa els dos costats del cervell tenen una major possibilitat de trobar solucions creatives d’alt valor afegit.
- Bloquejos de tipus personal: voler tenir sempre la raó, no donar importància a les aportacions dels altres, acceptar només les idees que ens semblin lògiques i correctes, no prendre riscos, conformar-nos, por al fracàs
- Bloquejos socials: quan l’entorn social i organitzatiu no admet l’espontaneïtat ni l’expressió d’idees
- Bloquejos dins les organitzacions: la pressió per obtenir resultats en un temps determinat, la por a l’error, la por al canvi, la manca d’estímuls, la rutina i el convencionalisme, la por al ridícul, posar en risc la pròpia imatge
4 Comments
[…] que requereix el desenvolupament d’habilitats en la resolució de problemes, treball en equip, i creativitat. Per tal de construir habilitats de pensament estratègic a les nostres organitzacions cal […]
[…] Admetre una taxa d’errors acceptable. Quin percentatge d’experiments han de tenir èxit? No podem parlar de veritable innovació sense la possibilitat de la prova i l’error. Reconeixent un percentatge de fallida obrim la possibilitat de que els equips puguin pensar de forma crítica i creativa. […]
[…] La visualització d’escenaris estratègics no es redueix a recollir allò que els clients i usuaris diuen que volen, podrien no tenir una comprensió completa dels possibles estils de vida futurs i de les innovacions tecnològiques associades. La visualització requereix creativitat, pensar d’una altra manera. […]
[…] Inèrcia. Seguir amb els mateixos patrons de pensament; incapacitat d’abordar les solucions des d’un altre punt de vista. […]