Existeix una amplia gama d’opcions per escollir les tecnologies educatives i d’aprenentatge digital que poden ajudar al professorat i a les institucions educatives a assolir els resultats i objectius d’aprenentatge desitjats. El model “sections” desenvolupat per Tony Bates planteja un seguit de preguntes clau per seleccionar les tecnologies d’aprenentatge. El mateix acròstic “sections” indica els àmbits clau a tenir en compte per seleccionar les tecnologies educatives on o offline mes adients:
S. Estudiants (students)
E. Facilitat d’ús (easy to use)
C. Costos (cost)
T. Funcions del professorat (teacher functions)
I. Interacció (interaction)
O. Qüestions organitzatives (organizational issues)
N. Treball en xarxa (networking)
S. Seguretat i privacitat (seguretat i privacitat)
Amb aquest model en Bates estableix cinc preguntes inicials per a poder fer la millor selecció tecnològica possible:
- Qui son els alumnes?
- Quin són els resultats esperats?
- Quines estratègies instruccionals s’utilitzaran per facilitar l’aprenentatge?
- Quines són les característiques diferencials de cada tecnologia i com encaixen amb els requisits i resultats esperats?
- De quins recursos disposem?
A partir d’aquest marc inicial és quan pren força el model “sections” establint preguntes clau per seleccionar les tecnologies d’aprenentatge:
Estudiants:
- Quines son les polítiques institucionals d’accés a les tecnologies? Com es donarà suport als estudiants que no tinguin accés?
- Determinar l’estudi socio-demogràfic dels estudiants i l’adequació de les tecnologies
- Possibilitat d’accés dels estudiants a les tecnologies tant des de dins de l’escola com online
- Determinar les competències digitals necessàries que cal adquirir abans de començar el curs
- Necessitats de compra de maquinari i programari, polítiques BYOD.
- Com les tecnologies seleccionades es poden utilitzar per atendre les diferències dels estudiants respecte el seu aprenentatge?
Facilitat d’ús:
- Seleccionar la tecnologia més fàcil d’utilitzar per part del professorat i dels estudiants
- Fiabilitat de la tecnologia
- Facilitat de manteniment
- Proveïdor estable i capaç de donar suport, customització, manteniment i millores
- Possibilitats de migració dels continguts i materials digitals a altres plataformes o solucions tecnològiques
- Facilitat i velocitat per a la millora incremental dels materials didàctics ja realitzats i instal·lats
- Integració vertical o externalització de la realització dels materials didàctics i de les millores i innovacions dels mateixos?
- Quins són els riscos de la tecnologia seleccionada? Es reduirà la innovació educativa a seleccions de tecnologia, o també canviarem la manera d’ensenyar?
Costos:
- Quines tecnologies requeriran més temps i quines podríem incorporar ràpidament?
- Investigar fons de finançament extraordinàries per la implementació de solucions TIC
- Identificar recursos educatius oberts
- Quines ajudes i recursos es poden captar per a la realització editorial dels continguts digitals?
Funcions del professorat:
- Determinar els resultats d’aprenentatge desitjats en relació als continguts i les habilitats necessàries
- Dissenyar les estratègies educatives per a facilitar els processos i resultats d’aprenentatge
- Continguts clau del curs en ordre al desenvolupament de les competències i resultats desitjats.
- Selecció de recursos educatius i continguts complementaris per a la consulta online així com el format adient en cada cas ( àudio, vídeo, ebook, notícies, blog, xarxes socials, podcasting, wikis, fotos, tutorials, bookmarks,…)
- Aspectes i continguts on line i offline de l’aprenentatge
Interacció:
- Identificar la interacció més útil en relació a les habilitats a desenvolupar i establir quina tecnologia podria facilitar aquest ús
- En relació a l’ús del temps i al factor de presencialitat o virtualitat, establir els nivells d’interacció més equilibrats i rendibles des del punt de vista de les adquisicions de coneixements i habilitats per part dels estudiants.
Qüestions organitzatives:
- Determinar el nivell de suport institucional de les tecnologies seleccionades
- Disposem de fons per alliberar un equip mínim per a la realització del disseny dels programes i continguts? Disposem de fons per a la producció i realització dels materials?
- Ens caldrà utilitzar eines estàndard tipus LMS?
Treball en xarxa:
- Paper del treball en xarxa dels estudiants en el disseny del seu procés d’aprenentatge
- Actors i perfils de l’entorn digital d’aprenentatge
- Nivell de connexions amb experts externs
- Nivell d’ús de les xarxes socials en els processos d’aprenentatge
- Metodologies de dinamització i administració de la comunitat educativa
- Quina informació dels estudiants hem de mantenir privada? Qui té accés?
- Quins són els riscos detectables en relació a la privacitat i seguretat?
- Quins continguts seran oberts i quins exclusius i tancats? Quines tecnologies solucionen millor aquest requisit?
Be the first to leave a comment. Don’t be shy.