Tots podem ser creatius
Tots podem ser creatius, no hi ha persones no creatives, el que hi ha són diferents nivells de bloqueig a la nostra creativitat natural. La creativitat és quelcom que s’aprèn i es desenvolupa. El que succeeix es que les persones anem adquirint al llarg del anys un conjunt de barreres i bloquejos a la nostra creativitat:
Ja a l’any 1926 Wallas va establir un dels primers models del procés creatiu:
Una de les habilitats més importants per tenir èxit a l’escola i a la feina és la creació de noves idees que resolguin problemes; després s’han de portar a l’acció, però tenir idees funciona com a condició de possibilitat. Les idees no neixen per art de màgia, es poden crear condicions per connectar persones i ments utilitzant diferents tècniques per generar un munt d’idees:
-
Brainstorming: La idea es crear un ambient on suspenem el judici i ens orientem a la quantitat d’idees generades pel grup.
- Reunim al grup i definim el problema a resoldre amb la màxima claredat
- Equipem a cada membre del grup amb un bona pila de post-it i un retolador per a que puguin dibuixar o escriure les seves idees
- Compte enrere de cicles de 10 o 15 minuts
- Cada cop que algú té una idea, el grup deixa de treballar per escoltar-la i es va iterant el procés. El ritme ràpid i sovint frenètic pot donar idees boges, d’això es tracta, a partir d’aquest punt cal començar a construir i convertir-les en realitzables.
-
Scamper: A partir de les idees del brainstorming intentem refinar més les idees generades:
- Substituir: llocs, coses, objectes, persones, procediments,…
- Combinar: temes, idees, conceptes, emocions,…
- Adaptar: idees d’altres contextos, temps, persones, situacions,…
- Modificar: afegir quelcom a una idea o projecte per transformar-lo
- Possibilitats: extreure les possibilitats ocultes
- Eliminar: sostreure parts o elements del problema
- Reordenar: invertir els elements, canvis en l’ordre i el lloc,…
-
Mapes mentals: Molt visual i senzill d’utilitzar, molt útil per inspirar idees que d’altra manera serien difícils d’elaborar:
- Descriure el problema e dos o tres mots i envoltar-ho amb un cercle
- Pensar en paraules/conceptes relacionades amb la idea central, envoltar-les en cercles i connectar-les amb el centre.
- Repetir el procés amb les idees de segon nivell