Set obstacles per a la innovació a les escoles
L’equip de Digital Promise , en unes recents jornades de treball amb agents del sector educatiu ha identificat set obstacles per a la innovació a les escoles.
1) Obstacles que impedeixen que el sistema educatiu estigui basat en les competències. Per fer front a aquest problema proposen:
- Crear i posar a disposició de les escoles recursos educatius basats en competències, com per exemple: rúbriques, millors pràctiques, eines d’investigació…
- Crear una solució tècnica (aplicació tic) per al seguiment flexible de les competències i crèdits acadèmics.
2) Dificultats de lideratge i empoderament del professionals de l’educació per a fer efectius els canvis. Les solucions a aquest problema passarien per:
- Crear un marc de desenvolupament professional des d’on acompanyar als professionals amb diferents recursos
3) La resistència cultural al canvi, i més al canvi de base tecnològica. Les propostes de solució inclouen:
- Identificar líders empresarials i crear associacions escola-empresa
- Identificar noves formes de compartir innovacions i millors pràctiques d’experts en TIC amb els agents del sector.
4) Manca de flexibilitat pressupostària per fer front a la sostenibilitat i escalabilitat de les innovacions. Cal ser molts creatius en aquest apartat:
- Construir relacions i aliances de servei que generin nous ingressos o incentius per a les empreses a col·laborar en les innovacions educatives
- Cercar millor preus i costos trobant solucions més creatives
- Lideratge valent per prendre riscos i donar suport als canvis necessaris per poder finançar la innovació
5) Desenvolupament de la carrera professional dels educadors per a que siguin capaços de dur a terme experiències d’aprenentatge personalitzades i efectives amb els seus estudiants. Cal:
- Dur a terme un benchmarking amb altres sector i identificar bones pràctiques a incorporar al món de l’educació
- Crear una comunitat de professors des d’on poder accedir a ajuda en tot moment
- Crear carreres personalitzades de dessenvolupament per a cada professor
- Generar aliances universitat-escola i recorreguts de certificació pràctics i alternatius als rígids models actuals.
6) Manca de procediments estàndards per mesurar , seleccionar i controlar el contingut digital. La solució a aquest problema inclou:
- La creació d’un “mercat” o base de dades compartida per ajudar als educadors a identificar, avaluar i crear continguts digitals
- Involucrar als estudiants en l’avaluació dels continguts digitals
- Fer proves pilot amb diferents conjunts d’escoles per avaluar continguts, sistemes d’avaluació i d’emmagatzematge dels diferents continguts digitals
7) Els mètodes d’ensenyament actual no compromenten suficientment als estudiants per a que es facin responsables del seu propi procés d’aprenentatge. La resposta per crear una cultura d’aprenentage pot passar per:
- Aprofitar Internet per crear eines i recursos que ofereixin estratègies innovadores per involucrar els estudiants
- Grups de treball dins les escoles per avançar en l’autèntic aprenentatge, per a construir una visió compartida en relació a l’aprenentatge
- Suport al professorat per entendre i practicar noves estratègies d’aprenentatge